Hoe gaat Enduris om met het coronavirus? Meer informatie

Dubbeltarief

Dubbeltarief

Heeft u een meter waarbij u in de avonduren en in het weekend een lager tarief betaalt dan overdag? Dan heeft u een meter met een zogenoemd TF-signaal (Toonfrequent-signaal). Door dit signaal kan de meter schakelen tussen piek-en daltarief. Vanaf 1 juli 2021 zetten alle netbeheerders, waaronder Enduris, landelijk het TF-signaal uit.

 

Wat kan ik doen?

Heeft u al een slimme meter? Dan verandert er niets voor u en hoeft u verder geen actie te ondernemen. In uw slimme meter zit een ingebouwde klok en kalender die zorgen voor de schakeling tussen piek- en daltarief. Heeft u nog geen slimme meter? Via onderstaande link leest u er meer over.

 

Belangrijk: om gebruik te kunnen maken van piek- en daltarief dient dit wel in het contract met uw energieleverancier te zijn afgesproken.

 

Meer weten over de slimme meter

 

Verschil enkeltarief en piek-/daltarief

Maakt u gebruik van het piek- en daltarief dan betaalt u voor het stroomverbruik overdag een ander bedrag dan voor het stroomverbruik ’s nachts. Binnen het enkeltarief betaalt u 1 tarief voor alle stroom die u verbruikt. Dit kan duurder of juist goedkoper zijn dan piek- en daltarief, afhankelijk van uw situatie. Uw energieleverancier bepaalt de hoogte van de tarieven en kan advies geven over welk tarief in uw situatie voordeliger is. Op Energievergelijken.nl vindt u meer informatie over dit onderwerp. Via de Consumentenbond kunt u een berekening maken voor uw situatie en vindt u een indicatie van de kosten, afhankelijk van uw verbruik. Wilt u weten of u van enkeltarief of piek- en daltarief gebruikmaakt? Dit kunt u terugvinden in het contract met uw energieleverancier.

 

Waarom zet Enduris het signaal uit?

De technische levensduur van de zendsystemen die het TF-signaal uitsturen, is ten einde. Bovendien is de apparatuur verouderd en kunnen we niet langer rekenen op ondersteuning vanuit de fabrikanten, wat reparatie niet of nauwelijks mogelijk maakt. Als Enduris zijn we dus niet in de gelegenheid de dienstverlening te bieden zoals u die van ons gewend bent. Door gebruik te maken van modernere technieken, zoals de slimme meter, zijn we beter in staat onze dienstverlening richting u te optimaliseren. Vandaar dat we per 1 juli 2021 het TF-signaal uitzetten.

 

Veelgestelde vragen consument