Hoe gaat Enduris om met het coronavirus? Meer informatie

Dubbeltarief

Dubbeltarief

Heeft u een meter waarbij u in de avonduren en in het weekend een lager tarief betaalt dan overdag? Dan heeft u een meter met een zogenoemd TF-signaal (Toonfrequent-signaal). Door dit signaal kan de meter schakelen tussen piek-en daltarief. Vanaf 1 juli 2021 zetten alle netbeheerders, waaronder Enduris, landelijk het TF-signaal uit.

 

Wat kan ik doen?

Heeft u al een slimme meter? Dan verandert er niets voor u en hoeft u verder geen actie te ondernemen. In uw slimme meter zit een ingebouwde klok en kalender die zorgen voor de schakeling tussen piek- en daltarief. Heeft u nog geen slimme meter? Via onderstaande link leest u er meer over.

 

Belangrijk: om gebruik te kunnen maken van piek- en daltarief dient dit wel in het contract met uw energieleverancier te zijn afgesproken.

 

Meer weten over de slimme meter

 

Verschil enkeltarief en piek-/daltarief

Maakt u gebruik van het piek- en daltarief dan betaalt u voor het stroomverbruik overdag een ander bedrag dan voor het stroomverbruik ’s nachts. Binnen het enkeltarief betaalt u 1 tarief voor alle stroom die u verbruikt. Dit kan duurder of juist goedkoper zijn dan piek- en daltarief, afhankelijk van uw situatie. Uw energieleverancier bepaalt de hoogte van de tarieven en kan advies geven over welk tarief in uw situatie voordeliger is. Op Energievergelijken.nl vindt u meer informatie over dit onderwerp. Via de Consumentenbond kunt u een berekening maken voor uw situatie en vindt u een indicatie van de kosten, afhankelijk van uw verbruik. Wilt u weten of u van enkeltarief of piek- en daltarief gebruikmaakt? Dit kunt u terugvinden in het contract met uw energieleverancier.

 

Elektrische boiler

Heeft u een elektrische boiler die ‘s nachts het water opwarmt? Dan is de kans groot dat deze schakelt op het TF-signaal. Het water warmt dan op in de uren waarin het daltarief geldt. Met het verdwijnen van het TF-signaal per 1 juli 2021 kan dit betekenen dat u stappen dient te ondernemen om uw boiler op andere wijze te laten schakelen en te laten opwarmen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een tijdschakelklok. Enduris kan u hier helaas niet mee verder helpen. Wij adviseren u dan ook om hiervoor een erkend installateur te raadplegen.

 

Veelgestelde vragen consument

Veelgestelde vragen zakelijk