Hoe gaat Enduris om met het coronavirus? Meer informatie

Voorkom afsluiting

Als u geen energiecontract heeft, betaald u niet voor uw elektriciteit en/of gas. In dat geval moeten wij u helaas afsluiten. Wij doen dit nooit zonder bericht vooraf. Uzelf kunt een afsluiting voorkomen. Hieronder vertellen wij graag welke stappen u hiervoor moet ondernemen.

Zo voorkomt u afsluiting:

1. Energieleverancier kiezen

U bent geheel vrij om uw eigen energieleverancier te kiezen.

Op de website van de Consumentenbond vindt u een overzicht met de energieleveranciers die in het bezit zijn van een zogeheten leveringsvergunning. 

 

Wanneer u geen leverancier heeft, is Enduris genoodzaakt uw elektriciteit en/of gas af te sluiten. Wacht dus niet te lang met het afsluiten van een nieuwe overeenkomst. Ook niet als u bijvoorbeeld de overstap maakt naar een ander energiebedrijf.

Zorg er dus voor dat u zo snel mogelijk een nieuw contract afsluit bij een leverancier naar keuze om afsluiting te voorkomen. Houd er rekening mee dat wij enkele dagen nodig hebben om de aanmelding van uw nieuwe leverancier te verwerken.

 

2. Voorkom vertraging

Neem telefonisch contact op met de door u gekozen energieleverancier om een energiecontract af te sluiten. U weet dan ook direct hoe uw leverancier verschillende zaken in gang zet. Verzoek nadrukkelijk om een “spoedaanmelding”. Dit om vertragingen te voorkomen. Zorg ervoor dat de gekozen energieleverancier uw aanvraag op tijd verwerkt.

 

3. Controleer de status van uw contract

Bel drie werkdagen na de telefonische aanmelding uw gekozen energieleverancier en vraag of ze uw aanmelding al hebben doorgegeven aan de netbeheerder Enduris. Wanneer de energieleverancier het contract heeft verwerkt, ontvangt Enduris hiervan automatisch een bericht. U blijft dan verzekerd van elektriciteit en gas. Wij accepteren alleen de melding van een energieleverancier.

 

Fraude en onveiliheid

Ook fraude, energiediefstal en onveilige situaties zijn voor Enduris redenen om gas- en/of elektriciteit af te sluiten.